úterý 14. března 2017

Odběr krevní plazmy - moje zkušenost


Krásně dopoledne Všem! Nedávno jsem měla možnost zažít nenahraditelnou zkušenost, o které jsem přemýšlela už dlouhou dobu a to odběr krevní plazmy. Pořád jsem se nějak nemohla odhodlat, už možná i proto, že se mi nechtělo do nemocnice a podobně, ale když u nás v Ostravě na začátku února otevřeli centrum na odběr plazmy, odhodlala jsem se. Objednala jsem se z hecu hned na další den odpoledne a neskutečně mě zaskočilo, když mi do 5 minut přišla odpověď, že jsem na daný termín objednána. I teď, kdy jsem se objednávala už na druhý odběr, byla komunikace opravdu rychlá i přes to, že byla neděle. 



Hned po příchodu do centra Mojeplazma mě na recepci uvítala moc sympatická slečna, která si vyžádala moji občanku, doplnila bydliště, číslo a podobně a vyfotila si mě do záznamů. Potom mi předala dotazník, který obsahoval obecné otázky o mém zdraví, kde jsem prakticky kroužkovala jen ANO/NE a hned po tom mě přijala paní doktorka v ordinaci. Musím uznat, že jsem v tomto centru nenarazila na jediného protivného člověka, ale chápu to. Jak by někdo v tak krásném prostředí mohl být protivný, že :) Paní doktorka se mě opět ptala na nějaké otázky ohledně mého zdravotního stavu, jestli mám tetování, choroby v rodině, současný stav, léky a podobně a následně mi akorát změřila teplotu a tlak. Byla jsem strašně nervózní, abych byla vhodný dárce, ale nakonec i přes můj zrychlený tep, jsem na papír dostala razítko Připuštěn k odběru. 


Po vyšetření jsem šla hned do vedlejší místnosti, kde bylo kolem 15 odběrových míst. Přivítala mě úplně nejvíc sympatická paní, se kterou jsem i pokecala a všechno, dovolila mi vybrat si ruku i místo a celou dobu se na mě jenom usmívala, i když nastaly určité komplikace. Dostala jsem kelímek se šumivou tabletkou, kterou jsem si zalila vodou a dostala jsem pokyn ji během odběru popíjet. 


Paní mi napíchla žílu, všechno mi vysvětlila a odběr mohl začít. Na fotce můžete vidět displej, který Vám ukazuje kolik ml se musí nabrat a aktuální stav odebrané plazmy. Pod těmito čísly je zobrazena ikonka, která když začne blikat, znamená to povel pro pumpování. K tomu jsem dostala super cute míček do ruky. Funguje to vlastně tak, že se plazma s krví ihned odděluje od sebe a jakmile se naplní kalíšek s krví, začne fáze, kdy vám ten stroj krev vrací do těla. Těch fází je asi 5. 




No, ale abych nebyla jen pozitivní. Asi v polovině odběru jsem se začala strašně potit a cítila jsem, že něco není v pořádku. Nechala jsem to být, že to přejde. Ve stejnou dobu začalo na monitoru blikat, že musím pumpovat, jenže mi docházely síly a každé zmáčknutí míčku bylo náročnější a náročnější. Nakonec už jsem nemohla mačkat vůbec a začala se mi šíleně točit hlava. Z posledních sil jsem tedy zavolala na sestřičku, že mi není dobře. K mému podivu se ke mně seběhly hned tři, odběr mi hned zpomalily, zvedly mi nohy a po zbytek odběru jsem byla v ležící poloze. Byl to super pocit, když mi najednou začalo být zase fajn. Navíc ty tři kolem mě furt stály, jedna mi hladila čelo a mluvila o tom, že to chápe, protože jsem strašný drobek. Joo, já se svými 60 kily :D Na co bych nemohla zapomenout je to, jak mi chválily oční linky a podezíraly mě z toho, že je mám vytetované! Ne, nemám :D 


Na konci odběru mi paní vysvětlila, že mi do těla musí vpustit fyziologický roztok, který nahradí tu odebranou krevní plazmu. Taky mě upozornila, že je chladnější než teplota těla a může mi být zima. No, nebudu lhát, klepala jsem se tam jako ratlík. Ale zase se o mě hezky postarali, přikryli mě, když jsem já nebyla schopná. Po odběru jsem si zašla na recepci, kde jsem dostala peníze a taky žeton na kávu do automatu. Nakonec bych chtěla říct, že se vůbec nestydím a neodsuzuji to, že si za odběr krevní plazmy vezmu peníze. To, co my dostaneme, beru jako kompenzaci za to, že jsem si platila cestu, jídlo, pití a podobně. Navíc, to, co oni nám dají za naši krevní plazmu, to není nic proti tomu, co za ni dostanou oni. Já jsem v tomto centru byla neskutečně spokojená, zítra jdu znova a už se na to moc těším! :)

7 komentářů:

  1. Díky za článek, je super, že jsi přesně popsala celý postup. :) Já se už delší dobu chystám a furt nejsem odhodlaná. :D Ale jednou se k tomu dostanu! Bojím se hlavně, protože se mi při větších odběrech dělá špatně, ale tak to hodně lidem a dá se to určo zvládnout. :)


    blog Days of Daysy
    Agregátor blogů - zviditelni svůj blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Špatně se dělá určitě spoustě lidem. Ale od toho tam jsou ty sestřičky, aby ti pomohly :) Toho se určitě neboj :)

      Vymazat
  2. Skvělý článek, který spoustě nerozhodným lidem pomůže. :-)
    welcometomyworld

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsem nad tím přemýšlela, ale já sama mám 52 kilo a asi by mi to nepovolili..:( :D

    eLblog

    OdpovědětVymazat
  4. Po dovŕšení osemnástky som sa šla hneď na podobné miesto pýtať. Síce neznášam ihly, ale povedala som si, že toto predsa vydržať musím. Celá natešená (ale aj poriadne nervózna), som sa išla informovať. Bohužiaľ, som nejak nedomyslela fakt, že mám slabých 43kg a tak mi aj pani vysvetlila, že toto naozaj nie je možné, aby som bola darkyňou.
    Zostáva mi myšlienka, koľko toho musím zjesť, aby som pribrala 7kíl :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jee, ty jsi drobek :D Já jsem naštěstí problém s váhou neměla :D Ale vážím 60 kilo a když mi paní řekla, jaký jsem drobek, chtělo se mi smát :D Co by asi řekla tobě :D

      Vymazat